August 15, 2009

August atau Ogos



Pejam celik, makan tidur....dah dekat 7 bulan aku merantau....
Masyarakat yang lain warna kulitnya kini buat aku khayal....
Buat aku lena seketika...
Ini bukan tempat aku..
.. Ini bukan asal aku....
Lahir nya aku bukan di sini....
Segala macam yang aku lalui buat aku lupa, yang tumpahnya darahku bukan disini....

Macam biasa, bangun pagi menghadap kerja yang xpernah siap....
teringat nak tulis tarikh dekat buku nota.... aku lupa tarikh, terus menjeling sejenak ke arah jam tangan yang cantik terduduk atas kotak perfume aku...
16 august? August....
Teringat aku, masa kat sekolah, bulan nie lah paling aku aktif, masuk pertandingan itu ini....

semata2 nak menang....sebab bulan kemerdekaan banyak pertandingan...
masa tue kalau menang memang glamour....
tangan yang xpernah2 tulis sajak pun mula nak menggatal tulis....
dan seperti biasa, kalah.... cmane lah nak menang..bakat pun xde...
xpe...lupakan....

Bulan ini membawa seribu satu makna dan sejarah....
Bulan ini menyingkap seribu satu tawa dan titisan darah....
satu ketika August ku kini dieja Ogos.... tatkala di tanahair sendiri....
tapi itu tidak masalah, apa ada pada nama...yang penting kita tahu apa yang pernah terjadi dan singkapan sejarah itu lebih bererti....
Bulan ini, kampungku merdeka....
Bulan ini, bangsa ku pernah menangis dan tertawa girang....
Bulan ini, si bangsat2 aneh angkuh pulang ke tempat asal mereka....
dek beraninya Tunku,
dek kuatnya perpaduan,
dek jitunya semangat kekitaan....

Bulan ini bangsaku bangga....
Tiada Cina, tiada India, tiada Melayu, yang ada hanya satu bangsa....
Bangsa Malaysia...
Bulan ini, Ah Chong, Muthu, dan Din duduk semeja berbual penuh dengan isu perjuangan harmoni...
Bulan ini kampung ku suatu ketika dulu yang gelap mulai diterangi cahaya kemerdekaan...

Berpuluh tahun telah berlalu....
Malaysiaku tetap Malaysia... sedikit berubah pada nama itu tiada...
namun perubahan lain, cukup jelas, cukup membanggakan, namun kadang-kala cukup menggerunkan...
Bangunan2 kota raya seolah2 hidup bernyawa mahu melonjak tinggi dan bersaing antara satu sama lain, utk mengatakan "Aku lah si hebat!"
Jalan raya itu seolah2 medan persembahan material dengan seribu satu macam jenis pemacu yang harganya seolah 5x harga rumah Pak Mat di kampung....
Kehidupan malam itu seolah2 memberi identiti baru bangsa Malaysia, yang kita ini xpernah kenal erti rehat dan tidur....
Segalanya berubah.... bak disebut tadi....
perubahan itu membanggakan, malah turut menggerunkan....

Namun aku bangga, tumpah nya darahku itu di Malaysia...
hilai tawa ku itu asalnya Malaysia....
tangisan getir yang ku kesat dulu, saksinya Malaysia....
Tapi, bangsa Malaysia ku harus tahu...harus sedar dan bersedia...
merdeka sekali bukan selamanya.... bebasnya kita bukan utk sampai bila2....
Benar kata orang, sebenarnya penjajahan bangsa Malaysiaku tak pernah berakhir....
Fizikalnya, ya benar....kita merdeka.... tetapi dalaman, jiwa.... usah mimpi walau sekali...
Realiti ini harus kita ambil kira....
kerana si kecil kita seolah bergantung harap kepada apa yang kita usahakan....
masa depan mereka di tanah air sendiri kita yang corakkan....
Berjayanya kita, maka cantiklah masa depan mereka...
Hancurnya kita, maka rosaklah segala....

Biar apa pun kau memandang Malaysia itu,
Kau harus tahu, tempat mu hanya satu, asalmu hanya satu.....
biar sejuta langkah, seribu batu, kau merantau....
Malaysia itu tiada dua, tiada tiga.... hanya satu....
Aku di sini, namun semangat aku xpernah padam....walau sekali....
Sejauh mana aku dicampakkan di suatu masa....bukan itu yang ku ambil kira...

Selamat Hari Merdeka, Malaysia....

p/s: Selamat menyambut Ramadhan buat haiwan sosial yang berugama Islam di serata dunia juga. Jemput datang raya rumah 19 Heaton Street Jesmond 2299 NSW Australia bagi siapa yang puasa penuh. =D

0 comments:

Post a Comment