September 5, 2010

Hari Melakar Senyuman


hari ini cukup 5 hari lagi sebelum Eidul Fitri...
hari yang semua Muslim nanti-nantikan...
hari yang mana semua Melayu itu mengaku Islam....
hari yang si muka tak malu pelanggar perintah berlebih2 merayakan kegembiraannya...
tapi tu perihal hiduo diorang, aku tak nak kisah...
dan aku tak nak sibuk...

sedang aku mengetuk papan kekunci sekarang ni,
kiri kanan depan belakang aku semua mat salleh...
seorang2 menyumbat makanan dengan sedapnya....
kalau nak ikutkan hati aku nak koyakkan mulut seekor2....tapi tak apa..
Ramadhan = sabar
so aku kena ikut formula tu

Kehangatan lebaran kali ini sekali lagi muram....
aku bersama sekelompok kecil makhluk dari tanah air cuba untuk menjadikan dia se"havoc" yang mungkin...
tahun ni,
tak ada lagi ganti2 langsir rumah...
tak ade lagi mop lantai dan hiasan rumah.,..
tak ada lagi hilai tawa ketika kuih raya diuli...
tak ada lagi beli belah di Jalan Masjid India, Kamdar, Sogo...
tak ada lagi kunjunganku ke Mydin...
semua itu sudah mati....
mungkin mati untuk 3 tahun lagi....

Hari ini keluarga, masyarakat Malaysia melakar senyuman...
ketibaan Syawal itu disambut dengan 1001 jenis kegirangan...
cuma aku di bilik kecil...
menjengah jendela.... mengharapkan sedikit gambaran kegembiraan...
di langit luas....
dapat ditunjukkan oleh yang Esa

0 comments:

Post a Comment