December 24, 2009

Manusia Pelacur Masa ...




Aku dipinjamkan kehidupan,
Dari Dia yang memiliki segala...
Aku di"ihsan"kan kasih sayang manusia,
Dari si Pemilik yang Maha Memunyai...
Kehidupan itu asalnya kosong,
tiada hilai tawa, tiada tangis duka,
tiada apa... cuma kosong....

Namun aku yang mencorak segala, aku tahu itu...
hilaiku itu asalnya keringatku,
tangisku itu mulanya lalaiku, alpaku...

Hidup itu tuntutannya pelbagai,
Keluarga...
Cinta...
Tuhan....
Hubungan sesama manusia....
Semua perlu dipenuhi dalam satu masa... Tapi manusia itu tahu,
Manusia tidak sekali boleh haloba,
Apa sahaja yang diimpi, disaji di depan mata...

Bukan semua yang manusia mahu, boleh dikecapi.
Manusia harus tahu itu,
Jika tidak, manusia itu si penderhaka,
memberontak, dan lupa segala asalnya..

Perjalanan aku masih jauh...
Tuntutan2 itu bukan semua sudah selesai..
Aku butuh MASA....
Kerna aku tak tahu nafasku itu hentinya bila,
Kerna aku tak tahu jasadku itu terkuburnya bila, maka aku tak harus leka...
Aku butuh kekuatan,
Aku butuh semangat...
Aku tahu, aku butuh itu untuk berdepan seribu satu ragam manusia..

Sekali aku jatuh, seribu kali aku diajar bertongkat,
bangun semula! aku xboleh terus diam tersungkur...
Kerna aku juga tahu,
manusia itu tidak lemah..
Kehidupan itu dicipta untuk mereka...

Untuk manusia...
Bukan untuk siapa...?


0 comments:

Post a Comment