June 6, 2009

dilema melayu



Bangsa hanya label manusia, sebab kita sume adalah hambaNya.
apa ada pada darjat, darah, dan paras, kalau sekali sangkakala segalanya punah ranap.
baru sekejap aku tersentap dengan artikel yang aku baca kat utusan online.
(sebab tue je cara aku boleh tahu perkembangan kat Malas-ia).
seorang gadis luahkan isi hatinya = "apa ada pada realiti TV"

AKU TERSENTAP LAGI!
bukan ke paper yg sama jugak yang tak habis2 sebar dan promo benda alah nie..
aku keliru,
aku sedar, kebebasan media buat kita leka, xmaju...
sedangkan tokey2 besar tgh sibuk kira keuntungan.
aku tak rasa aku rugi apa.
tapi otak-ku ckp, aku rugi bila tgk bangsa ku hanyut.

penyakit ini jadi bahan bualan, bahan sebaran, bahan pujaan tiap-tiap hari,
dalam kalangan gadis2 dan teruna2, lagi-lagi di bangku sekolah,
sedang "insan" yang mereka puja tu, sekolah pun xpass, kes khalwat jadi mainan,
bila esok lusa exam, keluh kesah aku dengar sebab masing-masing kata, tak terdaya dek kepala otak diorang sebab soalan sgt susah,
aku tak rasa aku rugi apa, tapi otakku ckp,
aku rugi bila tgk bangsa ku hanyut.

hari nie pak din, pak mat, haji sudin, dan mael xde kat rumah,
sebab masing2 kat warung lebai ayub,
melepak dari dua hari lepas,
xbalik2 rumah, sebab tgh ada "pertandingan" dam haji antara kampung...
anak bini kat rumah dibiar, dialpa,
bini xterjaga, study anak2 dibuat lupa.
aku tak rasa aku rugi apa, tapi otakku ckp,
aku rugi bila tgk bangsa ku hanyut.

hari nie melayu xde kat rumah,
sebab sibuk dgn penamaan calon dan pilihan raya kecil,
bergaduh sesama sendiri,
sekali lagi anak bini terbiar kat rumah,
sebab mereka arif, mereka tahu, rezeki boleh turun dari langit utk anak2,
sedang dato'2 dan pak2 menteri menghulur duit sesama sendiri.
aku tak rasa aku rugi apa, tapi otakku ckp,
aku rugi bila tgk bangsa ku hanyut.

hari nie, anak melayu dah celik IT,
katanya kalau xpakai internet xmaju,
xboleh cari kawan,
satu hari seribu kawan baru pun boleh dpt,
tinggal buku, tinggal kerja.
kenapa kena carik kwn beribu? sedang kalau satu terluka tak penah amik tahu.
aku tak rasa aku rugi apa, tapi otakku ckp,
aku rugi bila tgk bangsa ku hanyut.

aku bukan bersikap pessimistic pada Melayu, pada golongan melayu kampung, pada golongan penghibur,
aku Melayu, asalku kebun ladang,
tapi biar kenyataan membuka mata.
Biar realiti membenarkan segala...



0 comments:

Post a Comment