June 5, 2009

Kotara-kotaraya



Aku dicampak jauh dari kesibukan
dulu aku mengeluh, mencaci, carutan menjadi mainan mulut
dengan tingkah laku "insan" yang xpernah ade fikiran

aku rindu
jalan raya yang xpernah kosong dgn kereta mengaum
asap debu buat foundation muke setiap org
maki hamun driver kereta bila org masuk xbagi signal
gadis sekolah bermegah dengan sebelah tangan dipimpin cik abang,
sebelah lagi memetik abu rokok,

aku rindu,
si galah pencakar langit yang dijadikan alat kemegahan masyarakat,
aku rindu, ahli-ahli parlimen yang menengking satu sama lain atas nama menaikkan nasib bangsa,
aku rindu, politik yang bermain dgn minda rakyat,
aku rindu, keadaan 2 3 pagi yang tak ubah macam tengahari di pusat ibu kota,

dan kebusukan lorong haji taib,
dengan penghuni yang cukup tak gentar dengan si "Izrail" yang sentiasa memerhati

dulunya aku keluh, sekarang aku impikan semuanya kembali...
mungkin aku dah xdpt semua tue sebab aku dikelilingi masyarakat yang anggap diri mereka sebagai bertamadun,
tamadunkah kalau terbaring di pantai saling menindih satu sama lain?
tamadunkah kalau si penari bogel boleh kita temui selang 2 3 biji kedai?
aku mula keliru, mungkin segalanya berlaku di atas normal,
si "haiwan sosial" tak lagi tahu erti harga diri.

yang penting, aku tahu,
sebangsat mana masyarakat,
aku rindu tempat asalku.

0 comments:

Post a Comment